Tuesday, July 19, 2011

Kelu si Selasa

salam..tak jawab dose..^__^

hari ni, bukannya takder keje..ada la jugak tapi skang ni tengah ambik masa jap utk eksesais jari jemariku ini..weh weh..aku rasa cam perlu bercerita..walopun citer ni tak sebest citer JUVANA yang last episod semalam tapi aku tetap jugak nk citer..moga dapat jadik iktibar dan pengajaran utk kita semua...

aku rasa, semua pun tahu yang aku dah kehilangan mak yang tersayang mac lepas..tanggal 22hb mac 2011..tepat jam 5.10am..aku terpisah selamanya dengan mak..aku redha dan aku harap aku dapat terima hakikat yang mak dah takder..saat ni, waktu ni, air mata aku masih bergenang kalo tingat ke, bercerita ke atau tersebut pasal mak..even aku sedar aku bukanlah feberet mak..ye la, aku ni, dogil plus nakai skit..apa nak buat..dah azali kan...wuwuwwu..aku bukannya nak kasik korang peeling2 pepagi hari nih..cuma ingin berkongsi ngan korang pasai kehilangan...rupanya kehilangan itu sesuatu yang memeritkan, apatah lagi melibatkan kematian..dulu aku pk, kalo la jadik2 apa2 esp kematian, aku tamo nangis2, sebab ustazah kat skolah aku dulu penah cakap..kalo kita nangis depan jenazah, maka akan lebih tersiksa jenazah tersebut (betulkan kalo aku salah yea)..tapi ternyata aku silap..orang len lum apa2..aku dah lembik lutut plus gelap mata plus mau pingsan bila hadapi kenyataan itu..

satu perasaan yang aku tak tau nk sebut apa, bilamana mesin hayat mak jadik lurus..selurus-lurusnya..rasa cam nk hempok jer mesin tu ke lantai..rasa cam nk suh misi tukar mesin lain sebab takut mesin tu abis bateri walopun jelas lagi nyata mesin tu pakai letrik..dan bila mana doktor datang utk sahkan denyut nadi dan dia tengok kita dengan muka innocent tak bersalah beserta menepuk bahu kita dan geleng2...saat tu rasa cam nk peluk jer doktor tu sebab dia ensem..ehh silap..rasa cam nk suh je doktor tu cek berkali2..tamo sekali atau dua kali..tapi akhirnya kita terpaksa jua menerima kenyataan sebuah kehilangan..aku masih rasa panas badan mak waktu doktor sahkan mak dah takder..siap cakap lagi kat doktor..mak saya panas lagi!..walopun aku sedar mak dah pergi meninggalkan aku...(aku tengah nangis ni...T____T) aku kena kuat..i've to be strong!

saat aku dan angah selimutkan jenazah mak...tangan aku sangat menggigil.aku tengok angah sangat tabah..aku tau dia tabah sebab dia yang banyak bersama dengan arwah mak sebab dia duk kat kg dengan mak..aku cuma sempat jaga mak seminggu..dan aku sangat bersyukur walopun sekejap aku  masih diberi kesempatan utk menjaga mak sepenuhnya...bila ayah sampai, aku makin sebak..aku cuma dapat peluk ayah dan kata..mak dah takder..ayah kata, "panggil dokter..panggil dokter.." aku geleng jer..nampak sangat aku ikut perangai ayah kan..ayah terduduk tak terkata..dia cuma mampu raut muka arwah mak..tu adalah kali kedua aku tengok air mata ayah kuar..aku cuma dapat perati dari jauh dan tipon BFF aku sambil cakap dengan suara dengar tak dengar..maklum le tekak ni rasa cam lekat kulit durian jer..perit pedih segala macam la..sib bek la ada BFF aku tu..sekurang2nya i've a shoulder to cry on...siap meleleh hingus ijo lagi..sian jugak kat BFF aku, dia baru je balik KL malam tu lepas ziarah mak kat spital..tup tup..tak sampai 8 jam kemudian, mak dah takder..xdapat la dia tengok mak buat kali terakhir.."BFF ku, takpe, mak dah tau awak balik ziarah dia..jgn kesal ek.."

kat rumah, dah ramai sedara mara dan jiran2 berkumpul..sepanjang aku drive balik dari spital ke rumah, memang aku rasa diawangan je..tetiba jer aku dah paking kete pastu dah siap masuk umah..cam melayang2 jer..aku sedar pun bila angah bagi baju suh pi mandi dan siap2..aku tanya, nk buat pe mandi n siap2? hari raya ek? dia kata bukan la, kita kena la siap2 pakai baju yang sopan..jenazah mak sampai jap lagi..aku masih blur masa tu..dan aku terus blur sampai la jenazah mak di mandikan..cam tak caya aku leh mandikan jenazah mak..aku , angah dan yang..makcik2 aku pun ada yang join..dulu kalo sebut nk mandikan jenazah je, aku orang pertama yang akan lesap..biarpun masa belajar dulu pun, kalo subjek ni je, aku mesti tido..nyesal tak blajar betul2 dulu..tu la, nyesal dulu pendapatan, nyesal skang kan dah takder duit takder gunanya!

Jenazah mak selamat disemadikan kat kawasan perkuburan tepi rumah aku..semua berjanlan lancar..alhamdullilah...MAK, hari selasa ni banyak mengundang ke keluan..mak pergi pun hari selasa..MAK, semoga mak ditempatkan bersama orang2 yang beriman di sana..Insyaallah , di izinkan ALLAH, kita bertemu lagi... 


Pic terakhir masa bawak arwah mak n famili bercuti kat cameron..

No comments:

Post a Comment